Het vliegveld van Drachten moet meer bruisen. De hele gemeente Smallingerland moet er van profiteren.
Dat wil de meerderheid van de gemeenteraad. die morgenavond een besluit neemt over de toekomst van de kleinste luchthaven van Nederland.
Het vliegveld moet het maatschappelijk belang dienen, vindt Roel Haverkort van de PvdA. de grootste raadsfractie. „Wc moeten het huidige gebruik overeind houden en daar bovenop bouwen aan een grotere luchthaven.”
Daarbij denkt Haverkort aan horeca, vliegscholen of een verkoper van vliegtuigen. Air Waterland is daarvan een voorbeeld. Dat bedrijf verkoopt vliegtuigen en zetelt in Lelystad. Het bedrijf wilde wel naar Drachten verhuizen, maar bleef in Lelystad, omdat de toekomst van het Drachtster vliegveld onzeker is.
Op dit moment maakt Vliegclub Fryslan gebruik van de luchthaven. Op zeven weekeinden in het jaar vinden er dragraces plaats op de airstrip. Op het vliegveld staan vier hangars waarin vliegtuigjes staan. Die groep gebruikers wil graag blijven en kunnen daarbij rekenen op de steun van de politiek. Zij hebben zelf plannen om geld te verdienen met de aanleg van zonnepanelen en door de vliegtuigen te elektrificeren en duurzamer te maken.
In welke vorm hun gebruik gegoten moet worden, is echter nog niet duidelijk. Partijen willen graag dat de gemeente met een concessie komt. Het college wil liever het vliegveld verkopen. Dan ben je de regie kwijt, antwoordt de politiek.
Bij een concessie houdt de gemeente controle en kan ze de marktpartij verplichtingen opleggen. De grond blijft dan ook eigendom van Smallingerland.
De beste optie dus. zegt de raad. De ELP wil de huidige gebruikers van het vliegveld de uitdaging geven om binnen drie maanden met een businessplan te komen om het vliegveld te exploiteren.
Sipke Hoekstra van de VVD vindt ook dat de huidige gebruikers zeker niet gepasseerd moeten worden: „Sy soargje der mei harren frijwilligers ek foar dat it fieanfjild is wat it no is.”
Wel zijn er bij andere partijen twijfels over de vorm waarin de concessie gegoten moet worden. Enkel aan de huidige gebruikers of wellicht aan een derde die op zijn beurt zorgt voor de vliegers en de dragracers.
De liefde tussen de huidige gebruikers spatte er nog niet af. twee weken geleden tijdens de ronde tafel in de raadszaal van Smallingerland. waar ze hun intentie uitspraken om met elkaar verder te gaan.
„Het lijkt een gedwongen huwelijk”. zegt Haverkort van de PvdA. Hij brengt daarbij in herinnering dat twee partijen. Luchtvaartcentrum Drachten en Vliegclub Fryslan. elkaar twee jaar geleden nog in de haren vlogen. „Miskien moatte jo de gebrükers yn in fennoatskip ünderbringe”, oppert Hoekstra van de WD. „Mei deryn ek ünófhinklike minsken.”
In de optie om het vliegveld voor i euro over te doen aan de gebruikers, zoals de gebruikers zelf opperden, ziel de raad niets. „Dat riekt naar staatssteun”, zegt Raf Pronk van D66.
Stoppen met het vliegveld komt niet voor in het woordenboek van de raad. „Om over een bulldozer te spreken is te kort door de bocht”, aldus De long van ELP. Hoekstra (VVD): „Wat fuort is. komt noait wcr werom.”