Onderzoekers zien geen heil in de aanleg van zogeheten fietssnelwegen tussen Drachten en Leeuwarden en Drachten en Leek, via Marum.
In een rapport, opgesteld in opdracht van de gemeenten Smallingerland en Marum en de provincies Friesland en Groningen, stelt het bureau Goudappel Coffeng dat te weinig fietsers er gebruik van zullen maken. Daarvoor zijn de afstanden te groot en telt het tussenliggende gebied te weinig potentiële gebruikers.
Om een fietspad op te kunnen waarderen tot ‘snelweg’ dient deze aan allerlei eisen te voldoen. Zo moet de breedte minimaal 3 meter zijn. De benodigde investeringen, die in de miljoenen lopen, staan volgens de onderzoekers in geen verhouding tot het aantal extra gebruikers.
Het advies is dan ook om het geld niet te stoppen in fietssnelwegen, maar om te investeren „in een compleet netwerk van goed onderhouden fietsvoorzieningen tussen de plaatsen in het gebied. Fietsverbindingen tussen Leeuwarden en Hurdegaryp en Drachten en Ureterp hebben de grootste potentie.
Het onderzoek naar de haalbaarheid van de fietssnelwegen kwam er nadat de VVD-fracties in de betrokken gemeentes daar begin vorig jaar in moties op aandrongen. Een snelle fietsverbinding zou forenzen stimuleren de auto te laten staan en zo de verkeersdruk bij Drachten ontlasten.
Het college van Smallingerland moet het verkennend rapport, dat zo’n 20.000 euro heeft gekost, nog vaststellen voordat de gemeenteraad besluit over de fietssnelwegen. Sipke Hoekstra van de VVD in Smallingerland zegt in het onderzoek geen reden te zien om hier meteen maar vanaf te zien.
„Ik haw it idee dat se foaral ütgien binne fan de besteande groep fytsers en de opkomst fan de elektryske fyts en de speed pedelec net meinommen hawwe yn harren prognoazes fan brükers”, aldus Hoekstra. Ook denkt hij dat door werk met werk te combineren, de aanleg van de fietssnelwegen in veel gevallen goedkoper kan.