Indien de Lelylijn daadwerkelijk wordt aangelegd met een halte in Drachten, kan dit het karakter van Smallingerland potentieel veranderen.
Dit stelt wethouder Robin Hartogh Heys in reactie op vragen van VVD-fractievoorzitter en fervent voorstander van de Lelylijn, Marco Molhoek. Daarom contracteert de gemeente het bekende ontwerpbureau Mecanoo. Dit internationaal werkzame bureau uit Delft is door Hartogh Heys gevraagd om "met een brede blik te kijken en te schetsen wat landschappelijk en stedenbouwkundig haalbaar is".
Het plan is om een soort 'inspiratiebijeenkomst' te organiseren voor de gemeenteraad. Mecanoo, het bureau waar de in Leeuwarden geboren rijksbouwmeester Francesco Veenstra voorheen werkte, is hierbij betrokken.
'Geen desolate plek' Mocht er een station komen in Drachten, dan zal dit ongetwijfeld aan de rand van de op een na grootste stad van Friesland zijn. ,,Echter, het moet geen desolate plek worden”, benadrukt Hartogh Heys. ,,Het dient een autonome zone te worden, met een overvloed aan woningen en faciliteiten zoals winkels, sportcomplexen en handige vervoersverbindingen naar het stadscentrum en de bedrijventerreinen van Drachten. We dagen Mecanoo uit om met innovatieve ideeën te komen die ons als gemeente aanzetten tot discussie."
Naast Mecanoo heeft het advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV al een voorlopige analyse uitgevoerd naar mogelijke locaties voor het station en de impact hiervan op de omgeving. Deze bevindingen zullen vroeg in het nieuwe jaar gedeeld worden.
'Wat bieden wij de beheerder van de Lelylijn?' ,,We moeten ervoor zorgen dat Drachten aantrekkelijk genoeg is voor de toekomstige exploitant van de Lelylijn om hier een stop te willen maken”, legt Hartogh Heys uit. ,,Er moet een substantieel aantal mensen in- en uitstappen. De vraag is vaak wat de Lelylijn ons brengt. Maar je kunt het ook omdraaien: wat bieden wij aan de toekomstige beheerder van de Lelylijn?"
Voor de gemeente Smallingerland zal er bovendien een brede welvaartsanalyse worden uitgevoerd om de voor- en nadelen van een snelle spoorverbinding voor het welzijn van de burgers te beoordelen. "Wat als uit dit onderzoek blijkt dat de negatieve gevolgen zwaarder wegen dan de positieve?", vroeg gemeenteraadslid Durk Oosterhof tijdens een debat over de gemeentebegroting.
,,Dan moeten we oplossingen bedenken voor deze negatieve effecten", was het antwoord van de wethouder.